Innovativt samarbejde og synergi
Den digitale platform, som kommunerne udfører sit arbejde på bliver mere og mere kompleks.
Den typiske model for kommunerne er i dag enten selv at stå for drift og support eller at outsource den helt eller delvist til en ekstern leverandør - begge meget dyre løsninger. Samtidig konkurrerer man med det private arbejdsmarked om de specialiserede kompetencer, der kræves.
Med det in mente valgte Ballerup, Egedal og Furesø kommuner derfor tilbage i 2013 i fællesskab at gå sammen om at løfte opgaven, der skulle sikre en mere smart, effektiv og driftssikker IT.
Hidtil havde Ballerup, Egedal og Furesø hver i sær varetaget IT-drift og -support i deres egen kommune for så vidt angår administration, skoleområdet og øvrige fagområder, men fra 1. januar 2014 har man varetaget opgaven i fællesskab.
Bedre fremtidssikring
Gennem samarbejdet får kommunerne en langt større driftssikkerhed, billigere drift og mindre sårbarhed. De opnår i fællesskab en bredere kompetenceprofil blandt de ansatte i IT-Forsyningen, hvilket bidrager til en bedre fremtidssikring og skaber en ramme til at håndtere andre IT-opgaver. Det er en ny og innovativ måde at samarbejde om en kommunal opgave på, hvor kommunerne opnår synergieffektive besparelser og fremtidssikrer deres IT-drift.
Udvidelse af samarbejdet
I 2018 indtrådte Allerød Kommune som ny interessent i fællesskabet, og senest er Fredensborg Kommune indtrådt pr. 1. oktober 2023. For begge kommuners vedkommende er der lagt vægt på øget professionalisering og kvalitetsløft i kommunernes infrastruktur og serviceleverance.
Til grund for beslutningerne har ligget et stærkt ønske om at blive mindre sårbare på kompetencer og faglighed samt opleve mere stabil drift baseret på IT-Forsyningens stordriftsfordele.
Samtidig har kommunernes indtræden betydet yderligere "kraft" til indfrielse af IT-Forsyningens formål, herunder at styrke fundamentet for fremtidens øgede krav til IT-faglighed, -teknologi, -kapacitet og -sikkerhed.